Чорнобаївська селищна рада роз’яснює який порядок сплати земельного податку
Відповідно до п.1 ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка.
Земельний податок – обов’язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (підпункт 14.1.72 пункту 14.1 статті 14 Податкового Кодексу України, далі – ПКУ).
Землекористувачами є юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди (підпункт 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 ПКУ).
Платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі, а об’єктом оподаткування – земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні, та земельні частки (паї), які перебувають у власності (статті 269 та 270 ПКУ).
Підставою для нарахування земельного податку є дані Державного земельного кадастру (пункт 286.1 статті 286 ПКУ).
Згідно з пунктом 287.1 статті 287 ПКУ власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Згідно з п. 12.3 ст. 12 ПКУ сільські, селищні, міські ради в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів, та про внесення змін до таких рішень.
З рішенням Чорнобаївської селищної ради від 15.06.2023 № 34 - 39/VIII «Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на території Чорнобаївської селищної територіальної громади», що діють з 01.01.2024 року можна ознайомитися на офіційному сайті Чорнобаївської селищної ради за посиланням - https://chornobay-rada.gov.ua/docs/
Відповідно до ст. 277.1. ПКУ Ставка податку за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів або в межах населених пунктів, встановлюється у розмірі не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, а для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, а для лісових земель - не більше 0,1 відсотка від нормативної грошової оцінки площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.
Також, ст. 274.1. ПКУ Ставка податку за земельні ділянки, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Щодо мінімального податкового зобов’язання
Мінімальне податкове зобов’язання (далі – МПЗ) – це мінімальна величина податкового зобов’язання із сплати податків, зборів, платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, пов’язаних з виробництвом та реалізацією власної сільськогосподарської продукції та/або з власністю та/або користуванням (орендою, суборендою, емфітевзисом, постійним користуванням) земельними ділянками, віднесеними до сільськогосподарських угідь, розрахована відповідно до Податкового кодексу України.
Сума МПЗ, визначених щодо кожної із земельних ділянок, право користування якими належить одній юридичній або фізичній особі, у т. ч. фізичній особі – підприємцю, є загальним мінімальним податковим зобов’язанням. Це визначено пп. 14.1.114-2 Податкового кодексу України (далі Важливо!!! Сплата МПЗ обов’язкова як для юридичних, так і для фізичних осіб.
В основі механізму, що визначає суму МПЗ – коефіцієнт від нормативної грошової оцінки (НГО) власних сільськогосподарських земель або тих, що перебувають в користуванні.
Сума всіх сплачених податків відповідного платника у залежності від системи його оподаткування не має бути менше ніж МПЗ. Розрахована сума податку
А) Мінімальне податкове зобов’язання (МПЗ) щодо земельної ділянки, нормативна грошова оцінка якої проведена, обчислюється за формулою:
МПЗ = НГОд x К x М / 12,
де:
МПЗ – мінімальне податкове зобов’язання;
НГОд – нормативна грошова оцінка відповідної земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації,
К – коефіцієнт, який становить 0,05;
М – кількість календарних місяців, протягом яких земельна ділянка перебуває у власності, оренді, користуванні на інших умовах (в тому числі на умовах емфітевзису) платника податків. з урахуванням цього принципу й буде МПЗ.
Б) Мінімальне податкове зобов’язання (МПЗ) щодо земельної ділянки, нормативна грошова оцінка якої не проведена, обчислюється за формулою:
МПЗ = НГО x S x К x М / 12,
де:
МПЗ – мінімальне податкове зобов’язання;
НГО – нормативна грошова оцінка 1 гектара ріллі по Черкаській області з урахуванням коефіцієнта індексації;
S – площа земельної ділянки, гектарах;
К – коефіцієнт, що становить 0,05;
М – кількість календарних місяців, протягом яких земельна ділянка перебуває у власності, оренді, користуванні на інших умовах (в тому числі на умовах емфітевзису) платника податків.
Нормативна грошова оцінка 1 гектара ріллі по Черкаській області з урахуванням коефіцієнта індексації в 2024 році становить 35 361,95 гривень. Пільги щодо сплати земельного податку для фізичних осіб зазначено в ст. 281 ПКУ.
Зокрема, від сплати земельного податку звільняються:
-
особи з інвалідністю першої й другої групи;
-
фізичні особи, які виховують трьох і більше дітей віком до 18 років;
-
пенсіонери (за віком);
-
ветерани війни та особи, на яких поширюється дія Закону України від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту». Тобто, від сплати земельного податку звільняються фізичні особи, які брали участь в антитерористичній операції (в операції об’єднаних сил), та відповідно до норм Закону визнані ветеранами війни;
-
фізичні особи, визнані законом особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
УВАГА!
Для звільнення від сплати земельного податку необхідно звернутися з клопотанням до податкового органу за місцем реєстрації з наданням відповідних підтверджуючих документів.
ВАЖЛИВО знати!
Чорнобаївська селищна рада передає дані про особу землекористувача з інформацією щодо розмірів земельної ділянки, категорії та її місцезнаходження до Чорнобаївського відділення Золотоніської об’єднаної державної податкової інспекції ГУ Міндоходів у Черкаській області (далі – контролюючий орган).
Відповідно, контролюючий орган нараховує суму податку та надсилає платнику повідомлення-рішення.
На сьогодні одним із основних надходжень до бюджету Чорнобаївської селищної ради є сплата земельного податку та за оренду земельних ділянок.
Стаття 13 Закону України «Про оцінку земель» передбачає обов’язкове проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.
Рішення депутатського корпусу Чорнобаївської селищної ради «Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на території Чорнобаївської селищної територіальної громади» приймалося відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування» та інших законодавчих актів і розраховано для стабільного наповнення місцевою бюджету від плати за землю.
На час воєнного стану це забезпечить соціально - економічний розвиток громади, функціонування закладів медицини, освіти, культури, впорядкування та в належному стані утримання територій та місцевих доріг, підтримка наших захисників ЗСУ.
Тому, будемо свідомими вчасно сплачуючи податки та орендну плату за землю!